بنام خدا: آزمون نوبت دوم عربی هشتم.خرداد94.
نام نام خانوادگی: نام کلاس: نام مدرسه: تاریخ آزمون : نام دبیر مربوطه: آقای گیتی نورد مدت امتحان:
| ||||||||||||||||||||
نمره
1
5/
1
1
1
1
1 | الف: مهارت ترجمه(هفت نمره) جمله های زیر را به فارسی ترجمه کنید: الف) أَلا إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَریبٌ ............................................................... .
ب) رَأَیتَهُم لی ساجِدینَ .................................................................... .
ج) وَاللهُ یَعلَمُ وَ أَنتُم لا تَعلَمونَ ............................................................. .
د) أَ أَنتُم تَخلُقونَهُ أَم نَحنُ خالِقونَ . ......................................................... .
ه) هُم سافَروا فِی المَرَّةِ الأُولی بِالطّائِرَةِ ................................................... .
و)لِهذِهِ المَدینَةِ شَلّالانِ جَمیلانِ . ........................................................... .
ز) الفاکِهَةُ الثّانِیَةُ عِنَبٌ وَ الثّالِثَةُ تُفّاحٌ . ..................................................... .
| ردیف
1 | ||||||||||||||||||
5/ | ترجمه ی درست را انتخاب کنید: 1- المؤمنونَ یَصدُقونَ وَ لا یَکذِبونَ فِی الحَیاةِ . الف: مؤمنان راست می گویند و در زندگی دروغ نگفته اند .
ب: مؤمنان راست می گویند و در زندگی دروغ نمی گویند.
2- بِمَ تَذهَبنَ یا بَناتی ؟ بِالحافِلَة ِ . الف: ای دخترانم! با چه چیزی می روید؟ با اتوبوس .
ب: ای دخترانم! با چه چیز رفتید ؟ با هواپیما .
| 2 | ||||||||||||||||||
5/ | ب: مهارت واژه شناسی(دو نمره) نام هر تصویر را به عربی در کنار آن بنویسید. دو کلمه اضافه است:( حدّاد – خباز – شرطی – فراخ )
............................. ...............................
| 3 | ||||||||||||||||||
5/ | کلمات مترادف و متضاد را دو به دو کنار هم بنویسید.(دو کلمه اضافه است) ( شاهَدَ / مِهنَة / بَیع / رَأَیَ / شِراء / قَبیح )
............... ................. ................... ...................
| 4 | ||||||||||||||||||
5/ | کلمات مشخص شده را به فارسی ترجمه کنید.
« اَلَّذینَ یَجعَلونَ مَعَ اللهِ إلهاً آخَرَ فَسَوفَ یَعلَمونَ .» ...................... ...........................
| 5 | ||||||||||||||||||
5/
| کدام کلمه با سایر کلمات از نظر معنا نا هماهنگ است؟ الف) مَتَی کَیفَ أَیُّ حَولَ
ب) اَلمُطعَم الکَوکَب المَلعَب المَصنَع | 6 | ||||||||||||||||||
5/ | ج: مهارت شناخت و کاربرد قواعِد (دو نمره) در عبارت زیر فعل ماضی و مضارع را مشخص کنید.
أَفَرَأَیتُم الماءَ الَّذی تَشرَبون . ............................... .
| 7 | ||||||||||||||||||
5/1 | در جاهای خالی فعل ماضی و مضارع مناسب بنویسید.
الف) صَدیقَتی ........................ إلی المُختَبَرِ . ذَهَبَ ذَهَبَتْ
ب) هَؤلاءِ الإِخوَةُ ................... مِن السَّفَرَةِ . رَجَعوا رَجَعنَ
ج) هَذانِ الطّالِبانِ .................. واجِبَهُما . یَکتُبانِ تَکتُبانِ
د) الفَلّاحاتُ سَ .................. إلی المَزرَعَةِ . نَرجِعُ یَرجِعنَ
ه) أُولئِکَ المُدَرِّسونَ ............. مِن الصُّفوفِ . یَخرُجونَ تَخرُجنَ
و) أَنتِ ................. الدَّرسَ الیَومَ . تَشرَحُ تَشرَحینَ
| 8 | ||||||||||||||||||
1 | د: مهارت درک و فهم (سه نمره) .هرعبارت از ستون (الف) به کدام واژه از ستون (ب) مربوط است، شماره گذاری کنید (یک مورد در ستون (ب) اضافه است)
| 9 | ||||||||||||||||||
1
| (درک مطلب)پس از خواندن متن زیر به پرسش های آن پاسخ کوتاه دهید. أَنا طالِبُ الصَّفِّ الثّامِن ، اِسمی «سَعیدٌ» ، بَیتی فی « سَراب» ، اِسمُ مَدرَسَتی « المُحی الدّین العرَبی »، اَلیَومَ یَومُ السَّبت ، وَ أَنا ما ذَهَبْتُ إلی المَدرَسَةِ ، لِأَنّی کُنتُ مَریضاً ، زَمیلی « عَلِیٌّ » جاءَ اِلی مَنزِلی وَ سَأَلَ عَن حالی . قُلتُ لَهُ :« سَأَرجِعُ إلی المَدرَسَةِ غَداً وَ حالی جَیِّدٌ ». فَرِحَ عَلَیَّ وَ شَکَرَ اللهَ لِسَلامَتی . أَنا أُحِبُّ عَلِیّاً کَثیراً ، هُوَ جاری وَ صَدیقی .
الف: أَینَ بَیتُ سَعیدٌ ؟ ب: مَا اِسمُ صَدیقُ سَعیدِ ؟ ج: مَتی یَرجِعُ سَعیدٌ إلی المَدرَسَةِ؟ د: لِماذا ما ذَهَبَ سَعیدٌ إلی المَدرَسَةِ ؟ | 10 | ||||||||||||||||||
1 | درستی یا نادرستی هر جمله را بر اساس واقعیت معلوم کنید. الف) إِضاعَةُ الفُرصَةِ غُصَّةٌ . ص غ
ب) الشَّهرُ السّابِعُ فی السَّنَةِ ، شَهرُ «آبان». ص غ
ج) الشُّرطِیُّ مِهنَتُهُ حِفظُ الأَمنِ فِی البِلادِ . ص غ
د) ذَهَبُ المَرءِ خَیرٌ مِن فِضَّتِهِ . ص غ
| 11 | ||||||||||||||||||
1 | ه: مهارت مکالمه(یک نمره)
با توجه به تصویر ، به پرسش های زیر پاسخ کوتاه دهید.
ماذا تَفعَلُ أَیُّها الطالبُ ؟ أَینَ تَقرَأنَ الدُّروس أَیَّتُها الطالِباتُ؟
...................... .......................... .
| 12 | ||||||||||||||||||
2 | نمره شفاهی (5نمره) روخوانی | 13 | ||||||||||||||||||
3 | مکالمه | 14 |