قرآن ، پیام های آسمان و عربی

آموزش دروس قرآن و پیام های آسمان و عربی متوسطه اول

قرآن ، پیام های آسمان و عربی

آموزش دروس قرآن و پیام های آسمان و عربی متوسطه اول

نمونه سوال هشتم نوبت دوم

نمونه سوال هشتم نوبت دوم
نویسنده : اکرم ربیعی

بنام خدا: آزمون نوبت دوم عربی هشتم.خرداد94.

 

نام نام خانوادگی:                     نام کلاس:            نام مدرسه:                   تاریخ آزمون :           نام دبیر مربوطه:  آقای گیتی نورد         مدت امتحان:

 

نمره         

 


1

 

5/

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

الف: مهارت ترجمه(هفت نمره)

جمله های زیر را به فارسی ترجمه کنید:

الف) أَلا إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَریبٌ ............................................................... .

 

ب) رَأَیتَهُم لی ساجِدینَ .................................................................... .

 

ج) وَاللهُ یَعلَمُ وَ أَنتُم لا تَعلَمونَ ............................................................. .

 

د) أَ أَنتُم تَخلُقونَهُ أَم نَحنُ خالِقونَ . ......................................................... .

 

ه) هُم سافَروا فِی المَرَّةِ الأُولی بِالطّائِرَةِ ................................................... .

 

و)لِهذِهِ المَدینَةِ شَلّالانِ جَمیلانِ . ........................................................... .

 

ز) الفاکِهَةُ الثّانِیَةُ عِنَبٌ وَ الثّالِثَةُ تُفّاحٌ . ..................................................... .

 

     ردیف

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

5/

ترجمه ی درست را انتخاب کنید:

1- المؤمنونَ یَصدُقونَ وَ لا یَکذِبونَ فِی الحَیاةِ .        الف: مؤمنان راست می گویند و در زندگی دروغ نگفته اند .

 

                                                                           ب: مؤمنان راست می گویند و در زندگی دروغ نمی گویند.

                                               

2- بِمَ تَذهَبنَ یا بَناتی ؟ بِالحافِلَة ِ .           الف: ای دخترانم! با چه چیزی می روید؟ با اتوبوس .

                                                     

                                                             ب: ای دخترانم! با چه چیز رفتید ؟ با هواپیما .

 

 

2

 

 

 

 

 

 

5/

ب: مهارت واژه شناسی(دو نمره)

نام هر تصویر را به عربی در کنار آن بنویسید. دو کلمه اضافه است:( حدّاد – خباز – شرطی – فراخ )

 

 

 

 

 

 

 

 

                        .............................                                                           ...............................

 

 

3

 

 

5/

کلمات مترادف و متضاد را دو به دو کنار هم بنویسید.(دو کلمه اضافه است)

( شاهَدَ / مِهنَة / بَیع / رَأَیَ / شِراء / قَبیح )

 

 ...............         .................                        ...................                 ...................

 

4

 

 

5/

کلمات مشخص شده را به فارسی ترجمه کنید.

 

« اَلَّذینَ یَجعَلونَ مَعَ اللهِ إلهاً آخَرَ فَسَوفَ یَعلَمونَ .»     ......................                ...........................

 

5

 

5/

 

کدام کلمه با سایر کلمات از نظر معنا نا هماهنگ است؟

الف) مَتَی           کَیفَ           أَیُّ         حَولَ

 

ب) اَلمُطعَم          الکَوکَب           المَلعَب           المَصنَع

6

 

 

5/

ج: مهارت شناخت و کاربرد قواعِد (دو نمره)

در عبارت زیر فعل ماضی و مضارع را مشخص کنید.

 

أَفَرَأَیتُم الماءَ الَّذی تَشرَبون  . ...............................  .

 

7

 

 

 

 

 

5/1

در جاهای خالی فعل ماضی و مضارع مناسب بنویسید.

 

الف) صَدیقَتی ........................  إلی المُختَبَرِ .                    ذَهَبَ              ذَهَبَتْ

 

ب) هَؤلاءِ الإِخوَةُ ................... مِن السَّفَرَةِ .                       رَجَعوا            رَجَعنَ

 

ج) هَذانِ الطّالِبانِ .................. واجِبَهُما .                          یَکتُبانِ              تَکتُبانِ

 

د) الفَلّاحاتُ سَ .................. إلی المَزرَعَةِ .                      نَرجِعُ               یَرجِعنَ

 

ه) أُولئِکَ المُدَرِّسونَ .............  مِن الصُّفوفِ .                    یَخرُجونَ            تَخرُجنَ

 

و) أَنتِ .................  الدَّرسَ الیَومَ .                                  تَشرَحُ                تَشرَحینَ

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

1

د: مهارت درک و فهم (سه نمره) .هرعبارت از ستون (الف) به کدام واژه از ستون (ب) مربوط است، شماره گذاری کنید (یک مورد در ستون (ب) اضافه است)

      
   
  
    
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


9

 

 

 

1

 

 

(درک مطلب)پس از خواندن متن زیر به پرسش های آن پاسخ کوتاه دهید.

أَنا طالِبُ الصَّفِّ الثّامِن ، اِسمی «سَعیدٌ» ، بَیتی فی « سَراب» ، اِسمُ مَدرَسَتی « المُحی الدّین العرَبی »، اَلیَومَ یَومُ السَّبت ، وَ أَنا ما ذَهَبْتُ إلی المَدرَسَةِ ، لِأَنّی کُنتُ مَریضاً ، زَمیلی « عَلِیٌّ » جاءَ اِلی مَنزِلی وَ سَأَلَ عَن حالی . قُلتُ لَهُ :« سَأَرجِعُ إلی المَدرَسَةِ غَداً وَ حالی جَیِّدٌ ». فَرِحَ عَلَیَّ وَ شَکَرَ اللهَ لِسَلامَتی . أَنا أُحِبُّ عَلِیّاً کَثیراً ، هُوَ جاری وَ صَدیقی .

 

الف: أَینَ بَیتُ سَعیدٌ ؟

ب: مَا اِسمُ صَدیقُ سَعیدِ ؟

ج: مَتی یَرجِعُ سَعیدٌ إلی المَدرَسَةِ؟

د: لِماذا ما ذَهَبَ سَعیدٌ إلی المَدرَسَةِ ؟

10

 

 

 

1

درستی یا نادرستی هر جمله را بر اساس واقعیت معلوم کنید.

الف) إِضاعَةُ الفُرصَةِ غُصَّةٌ .                                    ص              غ 

 
  

 


ب) الشَّهرُ السّابِعُ فی السَّنَةِ ، شَهرُ «آبان».             ص              غ

    
    
 

 


ج) الشُّرطِیُّ مِهنَتُهُ حِفظُ الأَمنِ فِی البِلادِ .               ص               غ

 
  

 


د) ذَهَبُ المَرءِ خَیرٌ مِن فِضَّتِهِ .                                ص               غ

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

ه: مهارت مکالمه(یک نمره)

 

با توجه به تصویر ، به پرسش های زیر پاسخ کوتاه دهید.

    
   
  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                 ماذا تَفعَلُ أَیُّها الطالبُ ؟                                                                   أَینَ تَقرَأنَ الدُّروس أَیَّتُها الطالِباتُ؟

 

                       ......................                                                                                     .......................... .

 

12

 

2

نمره شفاهی (5نمره)

روخوانی

13

3

مکالمه

14

نمونه سوال عربی هفتم نوبت دوم

نمونه سوال عربی هفتم نوبت دوم
نویسنده : اکرم ربیعی
تاریخ : شنبه 1 خرداد 1395
نظرات 0

                                                                              بسمه تعالی                                                   

نام ونام خانوادگی:                              اداره آموزش وپرورش منطقه 5تهران                     تاریخ آزمون:  /3/94

کلاس: هفتم/                                      دبیرستان                                                    مدت آزمون: 60دقیقه                                                        شماره کارت:                                      آزمون عربی نوبت دوم                                     دبیر:

 

                                             گل های باغ بهشت به سوالات بادقت پاسخ دهید.

ردیف

 

بارم

1

 سخنان حکیمانه زیررابه فارسی ترجمه کنید.

 

 الف -طَلَـبُ العِـلمِ فـَریضـَةُ.                                   ----------------------------------------------

 

ب -  رُبَّ کَلامٍ کَالحُسامِ.                                       ----------------------------------------------

 

ج – مَن زَرَعَ العُـدوانَ،حَـصَـدَ الخُـسرانَ.                  ----------------------------------------------

 

 

2

2

جمله های زیررابه فارسی ترجمه کنید.

 

الف – هـوَ شَـرِبَ الماءَ .                      ------------------------------------------------

 

ب – هیَ کانَـت وَحـیدَةً.                        -------------------------------------------------

 

ج – هُم جالِسونَ هُناکَ .                      -------------------------------------------------

 

د –  أنتُـم رَجَـعتُم مِنَ الجَبَلِ.                   -------------------------------------------------

 

ه – أنا بِـحاجةٍ إلَی التّقاعُدِ.                   -------------------------------------------------

 

و –نَحـنُ رَفَعنا عَـلَـمَ ایران.                   -------------------------------------------------

 

ی – قیمَةُ الإنسانِ ،بِعَـقلِـهِ.                    -------------------------------------------------

 

 

 

 

 

5/3

3

 ترجمه صحیح را انتخاب نمایید.

                                                       الف – انسان مقصر زیان می بیند.     (    )

1 – لِسانُ المُـقَصِّرِ،قَـصیرٌ .

 

                                                      ب – زبان انسان مقصر ،کوتاه  است .   (    )

 

 

                                                      الف –نگاه به صورت پدرومادر،عبادت است.  (    )

2 – اَلنَـظرُ فی وَجهِ الوالدیَنِ،عِبادةٌ.

                                                      ب – کمک به پـدرومـادر،عبـادت است.         (    )

 

 

 

5/0

4

  ترجمه  های ناقص را کامل کنید.

 

الف – الرَبیـعُ فَصلُ الجَمالِ وَالحَیاةِ الجَدیدَةِ .               بهار فصل -------- وزندگی -------- است .

 

 

  ب – هـوَ الَّذی خَلَقَ السّماواتِ وَالأرضَ.                 اوکسی است که آسمان ها و -------- راآفرید .

 

ج -  هَل جَزاءُ الإحسانِ إلاَّ الإحسانُ.                     آیا ---------  نیکی  به جزنیکی است. 

                                                                

                                                                              1

 

1

5

معنی کلمه های مشخص شده را بنویسید.

 

الف – جاءَ صاحِبُ المَصنَع. (---------- )                   ب – هَلِ  الفُـُـندُقُ بَعیدٌ .  (---------- )

                         ------                                                   -----

 

 

 

 

5/0

 

6

کلمات  مترادف ومتضاد را کنار هم بنویسید.دوکلمه اضافه است. (حار ، وراءَ ،عَداوة ،سحاب ، حُسن ، نهایة)

 

            بارد ¹ ----------                                             صَداقة¹ ----------

 

           خلف =  -----------                                            خَیر  = -----------

 

1

7

نام هر تصویر راازبین کلمات داده شده انتخاب نمایید ومقابل آن بنویسید.(مِنضدة ،سَمکة ،بَقَرة ،،جَوال)

 

                                                                                                                         

 

-----------                 --------------

 

 

 

 

5/0

8

درهر ردیف کدام کلمه با بقیه ناهماهنگ است،مشخص کنید.

 

1 - الف – تَحتَ    (   )            ب – جَنبَ  (   )           ج -  أنتَ  (   )         د – فَـوقَ  (   )

 

2 – الف – ثَـلاثَة (   )           ب – شَجَرة (   )         ج – خَمسَة (   )         د – ثَـَمانیة (    )

 

 

5/0

9

درجاهای خالی فعل ماضی مناسب قرار دهید.

 

الف – أنا --------- مَلابِسی.                     غَسَـلتِ   (   )              غَسَـلـتُ  (   )                  

ب – أنتُـما --------  کَلامَ المُعلم .               سَمِعـتـُما  (   )              سَمِعـنا    (   )

                                                                                         

 

5/0

 

10

 درجاهای خالی اسم اشاره مناسب بنویسید.

 

الف – ----------- الکُرسیانِ، خَـشَـبیانِ.                هاتانِ      (   )                 هـذانِ   (   )

 

ب  -  ------------ المومناتُ ،صادِقـاتُ.               هولاء       (   )                  هـذا     (   )

 

 

5/0

 

11

   باتوجه به معناومفهوم سوال گزینه صحیح را انتخاب نمایید.

                                                

الف – لَـونُ المَـوزِ  ......... .                                           أزرَق    (    )      أصـفَـر       (    )

 

ب -  اَلیوم ألأربِعاء وَغَدًاٌ یَوم ٌ........ .                               الخَمیس (    )      الـسَبت       (    )

 

                                                                                

 

 

5/0

12

به سوالات زیر پاسخ دهید.

 

الف – أینَ بَیتـُـکِ؟                                            -----------------------------------------

 

ب –   مـَن هِیَ مُـدیرةُ المَدرِسَة ؟                          -----------------------------------------

 

 

 

1

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

هر کلمه از ستون "الف" را به کلمه ی مناسب در ستون "ب" وصل کنید.(یک گزینه اضافه است)

                                    

الف

ب

            فاکِهـة لذیذ

       سَفینة

           الغٌراب

        رمان

          مِنَ مَلابـِس النّساء

       الإیمان

          حُبُّ الوَطن

     الفُـُستان

 

     أسود

________________________________________________________________________________

 

باتوجه به تصاویر برای هر سوال پاسخ مناسب بنوییسید.

 

 

الف – کَم عَدَدُ التُـُفاح؟                                ب- أینَ الشَمس؟ 

 

 

                                                                       

    

________________________________________________________________________________

پس از خواندن متن،درستی یانادرستی عبارت های زیرآن را معلوم کنید.

السَّـیدُ کمالی مُـعلـمٌ وزوجَـتـُهُ  طـبـیـبةٌ.هُـما ساکِنانِ مَـعَ أولادِهما مَـدیـنةٌ. مُحمدٌ ا کبَرُ مِن الأخوَینِ وَ فاطِمة ُ. 

أکبرُمِنَ الاُختینِ. هُـم اُسرةٌ ناجحةٌ وَبَـیـتـُهـم کَبیرٌ وَبـُسـتانُهـم مَـمـلوءُ بِاشجارِ جَمیلةٌ.

الف کانَ السیَّدُ کَمالی مُعلـمٌ وَ زوجَتـهُ  مُعلمةٌ.              ص (   )      غ  (   )

ب هـُما سا کِنانِ مَـعَ أولادِهما فـی مَدینة.                    ص (   )     غ   (   )

ج مُحمدٌ أ کبرُ مِـن أخویـنِ.                                     ص (   )    غ   (   )

د اُسرةٌ ناجحةٌ وَبـیـتُهُم صَغیـرٌ.                                  ص (   )    غ   (   )

 

 

 

"عزیزانم موفق باشید."

 

 

نمره شفاهی:

 

نمره کتبی:

 

جمع نمره:

 

نام ونام خانوادگی دبیر:

 

امضاء:

 

تاریخ:

 

 

 

                                                                        

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

1


نمونه سوال عربی نهم نوبت دوم

نمونه سوال عربی نهم نوبت دوم
نویسنده : اکرم ربیعی
تاریخ : چهار شنبه 25 فروردین 1395
نظرات 0

بسمه تعالی

نام و نام خانوادگی:                                 اداره آموزش وپرورش منطقه 5 تهران                           تاریخ آزمون: خرداد95

کلاس :       /9                                   دبیرستان ...........................................                       زمان آزمون: 70دقیقه 

شماره کارت:                                امتحان عربی ترم دوم پایه نهم سال تحصیلی 95-94                  نام دبیر:..............

 

زبان عربی را بیاموزید زیرا خداوند با آن با بندگانش سخن گفته است.

 


ردیف      سلام به امتحان شیرین و آسان عربی خوش آمدی.با کمی دقت وتوجه موفقیت تو حتمی است......موفق باشی.           بارم

1-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2-

 

 

 

 


 3-

 

 

 4-

جمله های زیر را با دقت به فارسی ترجمه کنید.

الف)النَّومُ أَخو المَوتِ                                             --------------------------------------------

 

ب) فَجأَةً رَأَینا دُخاناً.                                              --------------------------------------------

 

ج)اَنتِ غَیَّرتِ مَصیری.                                          --------------------------------------------

 

د) اِستَلَمَ السّائقُ رِسالَةً اُخرَی.                                   --------------------------------------------

 

و) ساعَدَت اُختی الکَبیرَةُ جَدَّ تَنا.                                --------------------------------------------

 

ه)کانَ فَریقٌ مِنهُم یَسمعونَ کَلامَ اللهَ.                            --------------------------------------------

 

ی) اِنکَسَرَت إِحدَی زُجاجاتِ فِی المَطبَعَةِ.                   ---------------------------------------------

 

ترجمه صحیح را انتخاب کنید.

الف)عُصفورٌ فِی الیَدِ خَیرٌ مِن عَشَرَةٍ عَلَی الشَجَرَةِ.                            ب)اُنظُر إلی ما قالَ.

1-گنجشکی در دست بهتر ازده تا بر درخت است.O                         1-نگاه کن به کسی که گفت.  O

2-پرنده ای در دست  بهتر از نه تا روی درخت است.O                    2-به آنچه گفته شد نگاه کن.

 

ترجمه ناقص را کامل کنید.

-النَّجّارُ ماصَنَعَ جِداراً خَشَبیّاً بَینَ الأخَوَینِ.        نجّار دیواری ---------- بین دو برادر-------------.  

 

نام هر تصویر را به عربی در جای خالی بنویسید.(دوکلمه اضافه است)    (بَطّاریّة/زُجاجَة/جِسر/بِئر)

           

                  (------------)                           (---------------)              

 

75/0

 

75/0

 

5/0

 

1

 

1

 

1

 

1

 

 

5/0

 

 

 

 

  5/0

 

 

 

  5/0

 

 

 

 5-

 

کلمات مترادف ومتضاد رادو به دو کنار هم بنویسید.(دوکلمه اضافه است)

(راسِب/وَضَعَ/حَرب/ناجِح/جَعَلَ/نامَ)

                --------------≠---------------                                  ---------------=---------------

5/0

 6-

ترجمه فارسی کلمه مشخص شده ی هرجمله را داخل پرانتز بنویسید.

 

الف)وَاصبِر عَلَی ما یَقولونَ.     (-------------)       ب)یوجَدُ فیتامین (A)فِی الحَلیبِ الطّازَج.  (------------)

                               

5/0

 7-

درهر ردیف کلمه ناهماهنگ ازنظر معنا راپیدا کرده ودر شکل روبرو بنویسید.

 

الف)موَظَّف،طیّار،طَبّاخ،رأس                                      ب) شارِع،ساحَة،خاتَم،رَصیف

5/0

 8-

 

 9-

وزن کلمه (کاتِب ) را بنویسید.                    وزن  --------------------                      

       

در جمله زیر موصوف و صفت را مشخص کنید. این سوال از اهداف کتاب نیست

 

-ادیسونُ صَنَعَ مُختَبَراً صَغیراً فِی البَیتِ.            (--------------------)

 

25/0

 

25/0

 

10-

 

 

 

 

 

11-

 

در جاهای خالی فعل ماضی ومضارع مناسب بنویسید.

 

الف)إنَّ اللهَ -----------الذُّنوبَ جَمیعاً.                              اَغفِرُ     O              یَغفِرُ     O

 

ب)نَحنُ -----------واجِبَنا أَمسِ.                                    کَتَبنا      O              کَتَبتُم     O

 

جاهای خالی را با فعل مناسب کامل کنید.

الف)-----------أَیدیَکُما.                                               اِغسِلا     O      لا تَغسِلوا      O

 

ب)------------الصَّدافَةَ فی حَیاتِکُم.                               لا تَترُکوا   O      اُترُکوا         O 

 

ج) یاسَعیدَةُ،------------بِدونِ حجابٍ.                             لاتَظهَرا    O      لاتَظهَری     O

 

د) یا طالِباتُ،------------مَلابِسَ مُناسِبَةً.                         اِلبَسنَ       O      اِلبَس          O

 

 

5/0

 

 

 

 

 

 


1

 

12-

 

 

 

 

 

 

13-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15-

هر کلمه را به توضیح مناسب آن وصل کنید. (یک کلمه اضافه است)

  • المُتحَفُ   O                             O شَبابٌ یَدرُسونَ فِی الجامِعاتِ.
  • المِشمِشُ  O                             O مَکانٌ لِحِفظِ الآثارِالتّاریخیَّةِ.
  • الطُّلّابُ   O                             O فَطَراتُ الماءِ الَّتی تَنزِلُ مِنَ السَّحابِ.
  • المَطَرُ     O                             O فاکِهَةٌ بِاللَّونِ الأصفَرِ.
  • الکَهرَباءُ  O

 

 (درک مطلب )متن زیر را بخوانید وبه سؤالات آن به درستی پاسخ بدهید.

 

حامدٌ وَلَدٌ ذَکیٌّ.هُوَ فِی الخامِسَةَ عَشرَةَ مِنَ العُمرِ.هُوَ یَکتُبُ واجِباتِهِ المَدرَسیَّةَ مَساءً.یَنهَضُ صَباحاً فِی السّاعَةِ السّادِسَةِ وَ

 

بَعدَالصَّلاةِ یَتَناوَلُ الفُطورَ.والِدُهُ مُوَظَّفٌ.بَعدَ نَجاحِ فِی الإمتِحان،اِشتَرَی والِدُهُ حاسوباً لَهُ .فَفَرِحَ حامِدٌ بِهذِهِ الهَدیَّةِ.

 

الف)کَم عُمرُ حامِد؟  -----------------                            ب)مَتی یَنهَضُ حامدٌ مِنَ النَّومِ؟--------------

 

ج)هَل والِدُ حامدٌ یَعمَلُ فِی المَزرَعَةِ؟----------------        د)لِماذا اشتَرَی والِدُ حامد حاسوباً لَهُ؟-----------------

 


درستی ونادرستی هر جمله رابر اساس واقعیت معلوم کنید.

 

الف)القِطارُ مَکانُ بَیعِ البَضائِع.                                     ص O    غ  O

 

ب) الیَومُ الرّابِعُ فِی الاُسبوعِ الأَربِعاءُ.                             صO     غ O

 

ج)ثَقیلُ السَّمعِ هُوَ الَّذی لا یَسمَعُ جَیِّدَاً.                              صO    غ  O

 

د)اَلبِئرُ حُفرَةٌ عَمیقَةٌ فِی الأَرضِ فیها ماءٌ.                          صO     غO

 

با توجه به تصویر به سؤالات زیر پاسخ کوتاه دهید.

.                                                                        

الف) بِمَ یُسافِرُ الحجّاجُ إلی مَکَّةَ المُکَرَّمَةِ؟-------------                           ب) کَم السّاعَةُ الآنَ؟------------

 

                                                            نمره شفاهی(5نمره)

روان خوانی                                                                                                                                                                                

 

مکالمه                                                                      

 

 

  1

 

 

 

 

 

  1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   1

 

 

 

 

 

 

   3

 

   2

پاورپوینت لوازم تحریر و اعضای بدن وحیوانات

جهت دریافت پاورپوینت لوازم تحریر و اعضای بدن وحیوانات کاری از همکارمحترم سر کار خانم سکینه خلیلی از دبیرستان نمونه دولتی الغدیرشهرستان سلماس برروی فایل زیر دریافت نمایید.


                              
پاورپوینت لوازم تحریر و اعضای بدن وحیوانات