قرآن ، پیام های آسمان و عربی

آموزش دروس قرآن و پیام های آسمان و عربی متوسطه اول

قرآن ، پیام های آسمان و عربی

آموزش دروس قرآن و پیام های آسمان و عربی متوسطه اول

دانلود3 سری نمونه سؤال پیام های آسمان ی نوبت دوم پایه نهم خردادماه 95

           دانلود3 سری نمونه سؤال پیام های آسمانی نوبت دوم پایه نهم خردادماه 95

برای دانلود3 سری نمونه سؤال پیام های آسمانی نوبت دوم پایه نهم خردادماه95    اینجا کلیک کنید.

پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هشتم درس دوم : عفو و گذشت

به نام خدا                پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هشتم

درس دوم : عفو و گذشت

پرسش های متن درس

1 ـ خداوند تمامی گناهان هرکسی را که پشیمان شده باشد و و بخواهد راه ..............و............... را ، در پیش بگیرد می آمرزد .

فقط کافیست بنده ای از کار زشتش پشیمان شود و تصمیم به ترک آن بگیرد اعمال شایسته انجام دهد .

2 ـ خداوند به همه ی گناهکاران وعده ی آمرزش داده است .    ص      غ                                                                            

کسانی که دیگران را به خاطر خطاهایشان می بخشند و در واقع رنگ و بوی صفت الهی به خود می گیرند . با گذشت از خطاهای دیگران ، نه تنها خداوند خشنود می شود بلکه به سبب آن ، از گناهان ما هم می گذرد و ما را می بخشد .

3 ـاز خطا و اشتباه چه کسانی نباید گذشت ؟

چشم پوشی از رفتار کسانی که اشتباه خود را نمی پذیرند و تصمیمی برای ترک آنها ندارند ، موجب می شود جسارت آنان بیشتر شود و فرصتی برای اصلاح رفتار خود نیابند .

4 ـ خداوند درچه صورتی بندگانش را می آمرزد ؟

5 ـ خدا چه کسانی را بیشتر دوست دارد ؟ 

 6 ـ چرا خداوند فرد گنهکار را به حضرت موسی (ع) معرفی نکرد ؟

7 ـ در چه صورت خداوند همه خطاهای ما را می بخشد ؟

8 ـ چرا مالک خطای آن مرد را بخشید ؟ 

9ـ ترجمه آیه « وَاِنّی لَغَفّارٌ لِمَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهتَدی »  را مرتب کنید .

(و کار شایسته انجام دهد ـ و به یقین آمرزنده کسی هستم که ـ و سپس هدایت شود ـ توبه کند و ایمان بیاورد )

 

فعالیت کلاسی

با توجه به آیه 82 سوره مبارکه طه توضیح دهید اگر خداوند غفار نبود ؛ چه اتفاقی می افتاد ؟

غفار بودن خدا چه تأثیری در زندگی مردم دارد ؟

اگر خداوند غفار نبود انسان نا امید می شد . بنابراین دیگر برایش توبه کردن و جبران اشتباهاتش معنی نداشت . در نتیجه غفار بودن خداوند باعث می شود انسان امیدوار باشد و اگر خطا و اشتباهی از او سر بزند و از عملکرد خود پشیمان شد توبه نماید و در صدد جبران اشتباه خود براید .

 

 

فعالیت کلاسی

درجامعه ای که هیچ کس حاضر به عفو و بخشش خطا های دیگران نباشد ؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

امکان زندگی درست و سالم وجود نخواهد داشت و انسان ها از یکدیگر دور می شوند و زندگی جمعی امکان پذیر نخواهد بود عداوت و کینه انسان ها را از هم دور می سازد و با یکدیگر دشمن می سازد .

 

 

 

 

فعالیت کلاسی

جدول زیر را مانند نمونه حل کنید .

مواردی که گذشت از خطای دیگران پسندیده است

مواردی که نباید از خطای دیگران چشم پوشی کرد

فرد خطا کار به اشتباهش پی برده است

فرد خطا کار به اشتباهش پی نبرده است

فرد خطا کار درصدد جبران است

فرد خطا کار نمی خواهد جبران کند

کار خویش را خطا می داند

اصلاً کار خویش را خطا نمی داند

بخشش ، باعث راهنمایی او می شود

بخشش ، موجب می شود جسارت او بیشتر شود

بخشش ، فرصتی برای اصلاح رفتار فرد باشد

بخشش ، باعث بی ادبی افراد نادان می شود

 

 خودت را امتحان کن

1 ـ غفار یعنی چه ؟ چرا خداوند با این صفت شناخته می شود ؟

غفار یعنی بسیار آمرزنده / زیرا خداوند تمامی گناهان هر کسی را که پشیمان شده باشد و بخواهد راه درستکاری و تقوا را در پیش بگیرد می آمرزد .

 

2 ـ گذشت از خطاهای دیگران چه فایده ای برای انسان دارد ؟

الف ) انسان رنگ و بوی صفت الهی به خود می گیرد .   ب ) موجب خشنودی خداوند می شود.    ج) انسان از رحمت الهی بهرمند می شود . د)  انسان را در میان مردم نیز عزیز و سربلند می سازد .   

                                                      

ارزشیابی

1 ـ این که خدا بخشایشگر است یعنی .................................... را می بخشد .

الف) فقط خطاهای کوچک                 ب) همه ی گناهان و اشتباهات  

  ج) فقط گناهان بزرگ                       د) فقط اشتباهات متعدد

 

2ـ برای بخشیده شدن ، بنده کافیست ....................................... .

الف) پشیمان شود                                       ب) تصمیم بر عدم تکرار بگیرد .    

 ج) کارهای شایسته انجام دهد .                     د) همه موارد

3ـ غفار که از اسم های الهی است به معنی .................................... می باشد .

الف) بسیار آمرزنده             ب) بسیار بخشنده                ج) آمرزنده                د) بخشنده

4 ـ وعده ها ی خداوند بر بخشش بندگان در قرآن دارای چه مراحلی است ؟  

الف) بازگشتن و ایمان آوردن و انجام کارهای شایسته

ب) بازگشت از گناه و ایمان به خدا و انجام کارهای نیک سپس هدایت شدن

ج) ایمان به خدا و بازگشت به گناه سپس هدایت شدن

د) بازگشت از گناه و انجام کارهای شایسته و سپس رستگاری

 

5 ـ بخشش خطاهای دیگران سبب ................................................... می شود .

الف) خشنودی خدا  ـ آمرزش گناهان  ـ  بهره مندی بیشتر از رحمت خدا

ب) مهربانی خدا ـ مهربان شدن ما ـ آمرزش گناهان

ج) مهربانی خدا ـ خشنودی دیگران ـ آمرزش گناهان

د) خشنودی خدا ـ مهربانی ما ـ بهره مندی از رحمت خدا

 

6 ـ کسانی که در وقت عصبانیت از اشتباه دیگران با انتقام و تنبیه خود را آرام می کنند .............................. عمل کرده واز ............................................. محروم می شوند .

الف) به ضرر دیگران  ـ پاداش دنیوی                        ب) به نفع خود ـ از پاداش الهی

ج) به ضرر خود ـ از پاداش الهی                              د) به نفع خود ـ پاداش دنیوی

 

7 ـ آثار گذشت از خطاهای دیگران :

الف)اهل گذشت شدن

ب) .................................................................................

ج) ..................................................................................

د) بهره مندی از رحمت خدا

ه) ...................................................................................

و) ...................................................................................

8 ـ موارد مرتبط از دو ستون الف و ب را با نوشتن شماره مورد نظر مشخص نمایید .

ستون الف                                                                    ستون ب

1 ـ موجب جسارت بیشترشان می شود .                              تنبیه و انتقام هنگام عصبانیت

2 ـ موجب جلب پاداش الهی می شود .                              چشم پوشی از خطاهای دیگران که اشتباهاتشان را نمی پذیرند .

3 ـ موجب اصلاح رفتارشان می شود .                                 بخشش دیگران به هنگام عصبانیت    

  4 ـ موجب محرومیت از پاداش الهی می شود .                     گذشت از خطاهای دیگران که به اشتباهاتشان پی برده اند .

  

 

9ـ جملات صحیح و غلط را با علامت ضربدر مشخص کنید .

الف) خدا آبروی هیچ یک از بندگانش را نمی برد حتی گناهکاران را .                       ص       غ

ب) بعضی از انسان ها فقط اشتباهات کوچک دیگران را می بخشند .                         ص       غ

ج) عفو و گذشت بنده را ذلیل و خوار می کند .                                                     ص      غ

د) بخشش کسانی که اشتباهاتشان را نمی پذیرند منجر به اصلاح رفتارشان می شود .   ص       غ

 

 

 

پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هشتم درس اوّل

به نام خدا           پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هشتم

درس اول :   آفرینش شگفت انگیز

پرسش های متن درس

1 ـ خداوند به ما چشم داده تا با دقت به نشانه های ..................................... نگاه کنیم .    

                                                   علم و قدرتش         

2 ـ خداوند به ما عقل داده است تا درباره ی آنچه می بینیم فکر کنیم .    ص     غ

 3 ـ خدای مهربان برای اینکه ما بیشتر به اطراف خود دقت کنیم و بیندیشیم چه مثال هایی در سوره ی مبارکه غایشه آیات 17 تا 21 بیان می فرماید ؟

آیا به شتر نمی نگیرید که چگونه آفریده شده است و به آسمان که چگونه بر افراشته شده است و کوه ها که چگونه پا برجا و استوار شده است و به زمین که چگونه گسترده گشته است .

بنا به فرمایش امیرالمومنین علی (ع) ذکر کنید که آفرینش انسان چگونه است ؟                                                            از خلقت این ا نسان باید تعجب کرد که با تکه ای چربی نگاه می کند ، با پاره ای گوشت سخن می گوید و با چند استخوان ریز می شنود . ( نهج البلاغه ، کلمات قصار ، حکمت 8 )

5ـ انسان با نگاه به شگفتی های جهان و مخلوقات آن به چه نتیجه ای می رسد ؟

اگر انسان خوب به نظم شگفت انگیز جهان و تمامی مخلوقات بنگرد فقط به یک نتیجه خواهد رسید که این جهان با  نظم شگفت انگیز و بی نظیر ، قطعاً  ناظمی داشته است و این ناظم کسی نیست جز خداوند دانا و مهربان .

فعالیت کلاسی

آنچه گفته شد ، فقط نمونه ای از شگفتی های بی پایان دنیای ماست . شما هم با دوستانتان گفتگو کنید و نمونه های دیگری از این شگفتی ها را بیان کنید .

می توان به آفرینش بینی در صورت انسان اشاره کرد که عمل مهم دم و بازدم را انجام می دهد . می توان به دهان انسان و ساختار مهم و شگفت انگیز زبان که عمل مهم خوردن ، آشامیدن و سخن گفتن از طریق آن انجام می گیرد نگاه کرد می توان به انگشتان دست انسان نگاه کرد که اگر ساختار آن به این شکل نبود انسان نمی توانست دکمه ای را باز یا بسته نماید .

خودت را امتحان کن

1 ـ آیا می توانید یکی از اعضای بدن را نام ببرید که در صورت نبودن آن هیچ اشکالی در کارهای بدن پیش نیاید ؟ از این موضوع چه می فهمیم ؟

خیر ـ تمام آفریده های خداوند با نظم و هماهنگی آفریده شده است و هدفدار هستند زیرا که خداوند حکیم است و کار بیهوده و عبث انجام نمی دهد .

2 ـ با توجه به سخن حضرت علی (ع) توضیح دهید که هدف آفرینش چیست ؟

خداوند تمام آنچه را که در زمین است برای شما آفریده است تا درباره آن ها بیندیشید و با استفاده از آنها به بهشت راه یابید و خودتان را از عذاب دوزخ برهانید .

                                                           

ارزشیابی

1 ـ علت پوشیده ماندن بسیاری از جزئیات جهان هستی ................... است .

الف) زیبایی بسیار زیاد                      ب) نگاهی سریع و گذرا        

ج) عبور از آنها با بی توجهی               د ) مورد ب و ج

 

2 ـ از جمله تفاوت های چشم انسان با پیشرفته ترین دوربین های دنیا نمی باشد .

 الف) بسیار زیبا و متحرک                                               ب) فیلمبرداری برای ده ها سال بدون نیاز به فیلم

ج) هنگام کثیفی خود به خود تمیز و شست وشو می دهد         د) نیاز به تعمیر و تنظیم توسط تعمیر کار دارد .

 

3ـ کدام مورد برای محافظت از چشم ها در انسان .......................... نمی باشد ؟

الف) آنها را در گودی صورت قرار داده بین استخوان های بینی و پیشانی

ب) ابرو ها را چون سایبانی جهت حفظ نور شدید و عرق قرار داده

ج) مژه ها و پلک ها از ورود گرد وخاک جلوگیری کرده .

د) بادامی شکل بودن چشم ها

 

4 ـ دانشمندان و مخترعان با الگو گیری از چشم کدام مورد زیر را ساختند ؟

الف) هواپیما و دوربین و کشتی                                 ب) دوربین تلسکوپ و ماشین

ج) دوربین و میکروسکوپ و تلسکوپ                         د) زیر دریایی و هواپیما و دوربین

 

5 ـ امیرالمومنین علی (ع)  در گفته ی « با تکه ای چربی نگاه می کند و با تکه ای گوشت سخن می گوید و با چند استخوان می شنود » ، به ترتیب به کدام یک از اعضای بدن انسان اشاره می کند ؟

الف) چشم و زبان و گوش    ب) زبان و چشم و گوش       ج) چشم و گوش و زبان           د) چشم و زبان و دست

 

6 ـ شگفتی های جهان نشانه ی این است که جهان ......................................... است .

الف) بدون خالق و اداره کننده                            ب) تصادفی بوجود آمده

ج) دارای خالقی نظم دهنده                                د) دارای خالق و ناظمی دانا و حکیم

 

7 ـ هدف از آفرینش جهان از نظر امام علی علیه السلام چیست ؟

الف) اندیشیدن درباره ی آنها                                       ب) رها شدن از عذاب جهنم                                                                                          ج) بهره بردن از آن ، ورود به بهشت                              د) هر سه مورد

 

8 ـ با دقت در آفرینش جهان هستی می توانیم درس ........................................... بگیریم .

الف) معاد و بازگشت به سوی او    ب) خدا شناسی            ج) زندگی              د) انسان شناسی

 

9 ـ با توجه به آیه شریفه « و جعلنا السماء سقفاً محفوظاً و هم عن آیاتها معرضون » و آسمان را سقفی نگاهدارنده قرار دادیم ولی آنها از نشانه های او روی گردانند . به سوالات زیر پاسخ دهید .

الف) ویژگی کسی که این دنیا را آفریده چه می باشد ؟

ب) از نگاه به نحوه ی خلقت آسمان و سایر موجودات چه درسی می گیریم ؟

ج) اندیشیدن در مورد آسمان چگونه می تواند ما را به بهشت زیبای خداوند راهنمایی کند ؟

 

10 ـ موارد مرتبط از دو ستون الف و ب را با نوشتن شماره مورد نظر مشخص نمایید

           دانا وحکیم بودن خدا نشانه                                    1 ـ راه رسیدن به بهشت زیبای خداست .

           کوه ، آسمان ، زمین ، شتر                                    2 ـ الگوی ساخت بسیاری از وسایل زندگی می باشد .

           دیدن و تفکر آفریده های خدا و اطاعت از خدا            3 ـ هدف دار بودن جهان است .

           شگفتی های موجود در جهان خلقت                         4 ـ آیات الهی هستند .

 

11 ـ جملات صحیح و غلط را با علامت ضربدر مشخص کنید .

الف) با توجه به آیه 21 سوره غاشیه ،  وظیفه پیامبر (ص) در مورد متوجه نمودن انسان ها به شگفتی های خلقت فقط تذکر است .       ص                         غ

ب) هدف از آفرینش انسان و تمام هستی ، رسیدن به بهشت و رهایی از عذاب دوزخ است . ص     غ

ج) خدا ما را غرق در نعمت کرده تا بدانیم چقدر ما را دوست دارد و نتیجه اش استفاده از نعمت ها در هر راهی که دوست داریم .    ص                      غ

 

 

 

دانلود کتاب راهنمای معلم عربی پایه نهم(سوم متوسطه دوره اول)

دانلود کتاب راهنمای معلم عربی پایه نهم(سوم متوسطه دوره اول) 

دانلود فایل بخشی از کتاب

مقدمه

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

بخش پنجم

کتاب راهنمای معلم عربی هشتم

کتاب راهنمای معلم عربی هشتم